MÂİDE SURESİ 97. Ayeti Ahmet Tekin Meali
Medine döneminde inmiştir. 120 âyettir. Sûre, adını 112. ve 114. âyetlerde yer alan “mâide” (sofra) kelimesinden almıştır.
جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٩٧﴾
Ayet Transkripsiyonu ve Sade Meali
söz öbeklerinin üzerine farenizi sürükleyerek çevirilerini görebilirsiniz. Çevirileri tablo halinde görmek için buraya tıklayın
Kelime | Türkçe karşılığı |
---|---|
ceale allâhu | Allâh (cc.) yaptı, sebep kıldı, var etti |
el ka'bete | Kâ'be |
el beyte el harâme | Beytel Haram (Kâ'be) |
kıyâmen li en nâsi | insanları (yaşamlarını) ayakta tutmak için |
ve eş şehra | ve ay |
el harâme | hürmetli, haram, yasaklı |
ve el hedye | ve kurban |
ve el kalâide | boyunları bağlı, gerdanlıklı kurbanlıklar, develer |
zâlike | işte bu |
li ta'lemû | sizin bilmeniz için |
enne allâhe | Allâh (cc.)'ın ... olduğu |
ya'lemu | bilir |
mâ fî es semâvâti | göklerdeki şeyler, göklerde olan (gökyüzünde ne varsa) |
ve mâ fî el ardı | ve yerdeki şeyler, yerlerde olan (yeryüzünde ne varsa) |
ve enne allâhe | ve Allâh (cc.)'ın ... olduğu |
bi kulli şey'in | herşeyi |
alîmûn | en iyi bilen |
Allah, Beyt-i Haram olan Kâbe’yi, Haram ayını, hac kurbanını ve gerdanlıklı (boynuna kurban nişanesi asılı) kurbanlıkları, insanların yaşamlarını ayakta tutmak için yaptı (sebep kıldı). İşte bu, “Allah’ın, göklerde ve yerlerde olanı bildiğini ve Allah’ın herşeyi en iyi bilen olduğunu” bilmeniz içindir.
MÂİDE SURESİ 97. Ayeti Ahmet Tekin Meali
Allah, dokunulmazlığı olan Kâbe’yi, özgürlük yurdu Harem-i Şerif’i, müslümanların hac ibadetini yerine getirmeleri, güçlü olarak ayakta kalmaları, aralarındaki dayanışmayı gerçekleştirmeleri için bir mekân olarak düzenledi. Beytullah’ı saldırmazlığın gelenek haline geldiği, Allah’ın savaşı haram kıldığı ayları, kurbanların, Kâbe’ye yapılan bağışların, boyunlarında gerdânileri, ipleri, tasmaları olan kurbanlık ve sahipli hayvanların dokunulmazlığını, barışın sağlanması, ekonominin canlanması, insanların, müslümanların faydalanması için, maddî manevî dayanak haline getirdi. Bu, Allah’ın, göklerdeki ve yerdeki varlıkların, imkânların, olayların hepsiyle ilgili bilgisi olduğunu, dinî ve dünyevî sıkıntılara düşülmeden meselelerin nasıl çözüleceğini, dünyevî ve uhrevî faydaların nasıl elde edileceğini bildiğini bilmeniz içindir. Her şey Allah’ın planı, ilmi, iradesi dahilinde gerçekleşmektedir.
Ahmet Tekin